Montáž, servis a přestavba auta na plyn
All4car

Dobré rady a tipy pro majitele LPG a CNG aut

V této sekci najdete odpovědi na nejčastější praktické otázky ohledně LPG. Kde tankovat LPG, na co si dát při tankování pozor, ale i proč mít na autě nálepku LPG. Pokud jste odpověď na vaši otázku nenašli, neváhejte nám napsat na email info@autoklinikaholcik.sk​​ a my téma přidáme do našich dobrých rad a tipů!

 

 

 

 

Proč se vyplatí zapisovat si každé tankování?

Zkuste to - zapište si po tankování nejen počet ujetých kilometrů od předchozího tankování, ale i počet natankovaných litrů a celkovou částku, kterou za LPG na pumpě zaplatíte. Ptáte se proč? Díky těmto třem údajům si můžete vypočítat spotřebu paliva na 100 kilometrů a zároveň i cenu za jeden kilometr jízdy. Často právě na základě těchto výpočtů přijdou zákazníci na to, že i když tankují výrazně levnější plyn, mají kratší dojezd a tím je jízda stojí více. Takže pěkně linkovaný nebo kostkovaný blok, pero a šup obě věci do auta!

 

 

 
 

Jak porovnat kvalitu LPG na dané pumpě

Chcete-li porovnat kvalitu LPG na dané pumpě, nedělejte to tak, že při každém tankování natankujete na jiném místě. Pokud to jde, neměňte čerpací stanice po každém tankování, ale alespoň po třetím tankování. Jinak budou vaše měření zkreslená a vy nebudete moci porovnávat přesně. Jak jsme radili již v předchozím bodu, zapisujte si údaje o každém tankování - tedy cenu a dojezd. I tato fakta mohou sloužit ke srovnání kvality paliv na jednotlivých pumpách.

 

 

 

Dáváte si pozor na plyn, který tankujete?

V Česku můžete čerpat několik typů (značky) plynů v rozdílných kvalitách. Někteří motoristé už umí odhadnout, který plyn tankovat a který ne. Pokud ještě nemáte vyzkoušeno několik značek, preventivně se vyhýbejte podezřele levným LPG palivům. Netvrdíme, že každý levný plyn je špatný a ani nechceme nikoho strašit a dělat zbytečně paniku, ale v poslední době vznikl problém s kvalitou LPG na Slovensku a v Česku i u známějších značek. Proto doporučujeme tankovat alespoň dva měsíce na čerpacích stanicích PROBUGAS nebo Slovnaft, případně se poptejte kolegů či známých, kteří na LPG jezdí, co tankují. Dobré rady vám poskytneme i u nás v All4Car osobně.

 

 

 
 

Tankovat plnou nádrž LPG můžete, ale pozor na multiventil!

Pozor při tankování na množství paliva v nádrži a na zbytečné protlačování multiventilu. Po natankování 80% paliva LPG do nádrže se Vám multiventil bude snažit zavřít tankovací přívod do nádrže. Projeví se to cvaknutím, případně přerušovaným až souvislým  řinčením. Právě v tomto okamžiku se nenechte "umluvit" pumpařem  a netankujte dále. Pro pár litrů navíc se opravdu nevyplatí ničit si multiventil. Poproste obsluhu, ať tankování ukončí.

 

 

 

 

Nádrž a tankování v letním období

Kromě LPG třeba kontrolovat i spotřebu a hladinu benzínu. V letním období se snažte mít obsah nádrže benzínu pod polovinou, ne však méně, než je začátek svícení kontrolky rezervy. Důvod je ten, že teploty jsou v letním období výše a odpařování kvalitnější suroviny pro výrobu benzínu je intenzivnější. Takto může dojít k problémům při startech na benzín nebo jízdě na benzín, pokud benzín nespotřebujete  a nedotankujete alespoň jednou za dva měsíce.

 

 
 

Nádrž a tankování v zimním období

Ani v zimě nezapomínejte, že kromě plynu je třeba tankovat a kontrolovat také benzín. V zimním období se snažte mít obsah nádrže od poloviny nahoru, to znamená od poloviny do plné. Vlivem změny teplot se vnitřní plocha obalu nádrže, která není zaplavena benzínem stává plochou, na které se vám vysráží vlhkost a tvoří se voda, která pak padá do paliva. Tento efekt může způsobit poškození komponentů palivové benzínové soustavy,  popřípadě zamrznutí a znefunkčnění systému.

 

 

 

Po montáži LPG nezapomínejte na benzínové vstřikovače

Po namontování plynu do auta se benzínové vstřikovače používají již mnohem méně.  Ani to však není důvod k tomu, abyste na ně zapomněli a přestali se o ně starat. Právě naopak - péči je třeba zvýšit, je třeba vstřikovače udržovat v dobré kondici a v čistotě. K tomu vám pomohou speciální aditiva do benzinu pro plynové motory nebo pro motory předělané na LPG a CNG. U nás si můžete zakoupit chemii Protec, ke které vám dáme i přesný návod k použití. V zimním období používejte aditiva nejen na pročištění benzínové soustavy, ale i na ochranu proti vodě a vlhkosti.

 

 

 
 

Kdy jít na prohlídku s autem na plyn?

I když nejsou povinné roční prohlídky, doporučujeme jít na prohlídku LPG zařízení 1x ročně, případně alespoň jednou za 15 000 kilometrů (podle toho, co nastane dříve). Budete si tak jisti, že LPG je v pořádku. Šetření na nesprávném místě (vynechání kontroly) má často za následek ztrátu záruky jednotlivých komponentů i vyšší finanční náklady potřebné na opravu. Takové náklady mohou často převýšit i částku samotné prohlídky, kterou chtěl zákazník z důvodu šetření vynechat. Myslete na prohlídku LPG a vyvarujete se neúčinnosti vozidla, případně jeho odtažení.

 

 

 

Jaký servis vybrat na prohlídku LPG?

Naše odpověď je: hlavně kvalitní a zodpovědný. Tyto dvě vlastnosti si můžete ověřit již při montáži LPG. Pokud servis již tehdy neuměl zodpovědět vaše otázky  nebo se po montáži stranil vám pomoci či poradit, nevracejte se do něj. LPG se po montáži stává součástí celého vozidla a jeho systémů. Případné chyby a jejich příznaky se v mnoha případech prolínají a je obtížné  je identifikovat. Je to problém v plynu, v benzínu, v zapalování nebo v mechanických částech? Na toto vám odpoví jen dobrý servis (pojďte proto k nám;).

 

 

 
 

Nezapomeňte na nálepku LPG na autě

Auto jezdící na plyn má být povinně označeno nálepkou LPG. Tyto nálepky dostanete již přímo od servisu, který vám plyn do auta dával, případně si ji můžete sehnat na pumpách nebo v e-shopech. Nálepka LPG se lepí na zadní sklo auta, je jen na vás jestli zevnitř nebo zvenčí. Nelepte ji na přední sklo, které je určeno pro nálepky STK, TK, EK a dálniční nálepky. Nálepka informuje nejen řidiče za vámi, ale v případě havárie i hasiče nebo policisty, jak se mají k autu chovat.

 

 

Mohu parkovat nebo ne? Vše vám řekne značka.

V Čechách a na Slovensku obecně platí zákaz parkování v podzemních garážích, pokud vaše auto jezdí na LPG. Pokud jezdí na CNG, parkovat v podzemní garáži můžete. Možná jste se nyní jako motorista rozčílil a chcete vědět proč je to tak. Zákaz souvisí s tím, že LPG je plyn těžší než vzduch a tak při náhodném úniku nestoupá směrem vzhůru jako CNG. Vyvětrat ho z podzemního parkoviště je proto těžší, než vyvětrat uniklý CNG plyn (v případně, že unikne). Parkoviště, respektive garáž, by musela být vybavena speciálním zařízením, které měří koncentraci plynu. Všímejte si proto označení a zákaz LPG berte jako bezpečnostní opatření.

 
   

 

 

 

 

 

Kolik mně bude stát přestavba na LPG?
Pošlete nám parametry auta a my vám vypočítáme cenu.
Novinky emailom

Chcete dostávat aktuální informace o plynu do auta?